Nieuws over Google uit de eerste hand

Online marketing staat nog maar in de kinderschoenen. Het is dan ook van cruciaal belang om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Uiteraard kan dat door het volgen van de laatste trends op het internet. Maar je bent ook enorm geholpen met bijeenkomsten van Google Engage. Hier komt het nieuws uit de eerste hand.

Voor de tweede keer dit jaar organiseerde Google een Engage-evenement voor internet marketing bedrijven. Het Engage-programma ondersteunt bedrijven die zijn gespecialiseerd in zoekmachinemarketing (SEM), zoekmachineoptimalisatie (SEO), websiteontwikkeling, online adverteren en algemene marketing.
Een Engage-lidmaatschap geeft toegang tot speciale telefonische ondersteuning voor AdWords, online training en webinars, stimulansen voor nieuwe AdWords-klanten, verkoop- en marketingtips en nog veel meer. Taal&Digitaal is Google Engage partner en was dan ook weer aanwezig tijdens dit Google evenement.

De presentaties werden gegeven door medewerkers van het bedrijf Cardinal Path. Dit online marketing bureau is het enige bureau ter wereld dat online marketing mag uitvoeren en presentaties mag geven in naam van Google.

Nieuw bij Google
Google Engage, was zoals altijd weer keurig georganiseerd. De dag begon met een uitgebreide toelichting over nieuwe functionaliteiten voor Google adverteerders. De belangrijkste nieuwe functionaliteiten op een rijtje:

Shared Budgets
Adwords biedt nu de mogelijkheid om automatisch het budget van een goed lopende campagne te verhogen, dit zolang het totale budget onder het vastgestelde maximum blijft.

Remarketing
Remarketing is makkelijker geworden door het koppelen van AdWords aan Analytics. Dit heeft echter nog wel wat haken en ogen. Doordat de code van AdWords in de Analytics javascript code wordt geplaatst, zullen ad-blockers niet alleen de AdWords- maar ook de Analytics-code blokkeren. Dit kan rampzalige gevolgen hebben voor de bedrijfsbeslissingen. Wij bij Taal&Digitaal hebben een methode gevonden om dit te voorkomen. Een methode die Cardinal Path ook blijkt te hanteren.

Demographic targeting
Met demographic targeting wordt het mogelijk gemaakt om op hele specifieke doelgroepen te adverteren. Demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht, enzovoorts worden bepaald door het surfgedrag van een internetgebruiker.
Wel staat deze manier van marketing nog in de kinderschoenen, zo blijkt. Google is al een jaar of twee bezig met het testen van demographic targeting. Toch is het zelfs voor Google nog niet altijd duidelijk, in welke leeftijdsgroep een bezoeker zit.
Gebruik deze functie dan ook voorzichtig, het kan namelijk snel voor komen dat grote groepen internetgebruikers worden buitengesloten door deze functie aan te zetten.

Dynamic search ads
Dynamische zoekadvertenties zorgen ervoor dat bij een relevante zoekopdracht de advertenties direct gegenereerd worden vanuit de website (dynamisch). Met behulp van de organische crawl technologie van Google wordt er een index bijgehouden van de pagina's op uw website. Wanneer een relevante zoekopdracht plaatsvindt, wordt er automatisch een advertentie aangemaakt met een bijpassende kop. De tekst van de advertentie wordt gegenereerd op basis van de meest relevante bestemmingspagina.

Google Analytics
Nadat de nieuwe functionaliteiten waren behandeld werd er ingegaan op het correct implementeren van Google Analytics. Het was vooral de basis van clickstream data analyse die werd behandeld en het meten van doelen.
Verschillende mogelijkheden werden besproken om doelstellingen en e-commerce te meten.
Wat vooral opviel tijdens deze presentatie is dat er veel online marketing bedrijven zijn die Google Analytics nog steeds niet correct implementeren en geen of onjuiste doelen instellen.
De medewerkers van Taal&Digitaal zijn Google Analytics Qualified Individuals en kunnen u een juiste implementatie garanderen.

Data visualisatie
Iedereen die met data werkt stelt zichzelf wel eens de volgende vraag: worden mijn rapportages wel gelezen? Vaak worden er veel uren gestoken in het maken van rapporten met grafieken, data rapportage en uitleg maar worden deze rapporten vervolgens niet ingezien Een belangrijk punt is hierbij vaak dat bedrijven zelf niet weten welke richting ze precies op willen.

Voordat een online marketing traject start, raadt Cardinal Path dan ook aan om eerst met alle directeuren en aandeelhouders van een bedrijf om tafel te gaan zitten en de KPI oftewel Key Performance Indicators af te spreken. Dit zijn de kerncijfers van een bedrijf waaraan kan worden bepaald of de prestaties vooruit, achteruit of hetzelfde blijven.

Als deze kerngegevens eenmaal duidelijk zijn kan er in een programma zoals Klipfolio of Excel een geavanceerd dashboard worden gebouwd dat zicht geeft op de prestaties van de kerngegevens. Hierdoor wordt veel tijd bespaard voor het maken van rapportages, tijd die gestoken kan worden in het analyseren van data en tot echt waardevolle inzichten kan leiden.

Brandbuilding met AdWords
De laatste sessie van de dag ging over het opbouwen van een merknaam via internet en het laten groeien van deze merknaam met behulp van Google AdWords.
Een belangrijke les was dat je als bedrijf een merknaam wilt opbouwen je in elke van de stadia van de zogenaamde “customer journey” aanwezig moet zijn;

  •     Awareness
  •     Consideration
  •     Inquiry
  •     Purchase
  •     Loyalty


Vooral interessant waren de voorbeelden die werden getoond om te bewijzen dat deze strategie ook uitstekend werkt bij het midden- en klein bedrijf. Al met al was het een zeer geslaagde dag waarbij een groot scala aan onderwerpen werd behandeld.

Wilt u meer weten over het gebruik van Google voor uw site of webshop, neem dan gerust contact met ons op. We helpen u graag verder.