Doelstellingen website

Heeft u de doelstellingen van uw website helder in beeld? Vanuit onze ervaring merken we dat er bij de ontwikkeling van websites sporadisch wordt nagedacht over het uiteindelijke doel van de website. Vaak is de gedachte dat zodra de website online staat er bergen met bezoekers binnenkomen en de omzetten fors zullen stijgen. Een website staat of valt met doelstellingen, dat dit feit nog niet is doorgedrongen bij organisaties wordt ons nog steeds maar al te vaak duidelijk.

In de offline reclame wereld zijn doelstellingen en doelgroeponderzoek twee heilige begrippen. Een reclamebureau dat met u in zee wilt gaan en geen gedegen onderzoek heeft gedaan, en uw budget roekeloos spendeert aan kanalen waarvan u geen "return on investment" (ROI) kan inzien wijst u al snel de deur.

Verplaatsen we het speelveld naar de online wereld dan vervallen plotseling alle (bewezen) tactieken voor een juiste benadering van de doelgroep en het meten van de ROI. Internet is een prachtig medium, maar ook bij dit medium heeft u een gedegen marketing strategie nodig.

Wat is het doel van uw website?
Bij opdrachten en consults van klanten is steevast de eerste vraag die we stellen: "Wat is het doel van uw website". In 9 van de 10 gevallen krijgen wij antwoorden als "meer bezoekers", "meer interactiviteit", "meer videos". Maar meer bezoekers, meer interactiviteit of video's zijn slechts middelen om uw uiteindelijke doelen te bereiken door middel van de website.

Het is tevens belangrijk op te merken dat meer bezoekers niet altijd beter is, u wilt meer relevante bezoekers! Ook al ontvangt u meer dan 30.000 bezoekers op uw website, als geen van deze bezoekers tot uw doelgroep behoort zult u nog geen enkel doel behalen.
Wilt u meer offerte aanvragen, de telefonische klantenservice ontlasten, uw expertise tonen of toch gewoon meer naamsbekendheid creëren.
Doelstellingen voor uw website zorgen voor meer rendement.

Als u uw doelstellingen helder heeft dan kunt u efficienter bezig gaan met online marketing. U kunt nu namelijk uw online marketing inspanningen koppelen aan uw doelstellingen en zodoende het rendement op investering bekijken. Koppelt u deze inspanningen ook nog eens aan Google Analytics, dan heeft u zeer waardevolle data in handen! Zo kunt u tot op de laatste cent berekenen wat uw e-mail campagnes, sms-campagnes, zoekwoord optimalisatie en zelfs krant- of tv-advertenties u opleveren.

Voortaan hoeft u niet meer te gissen waar u uw reclame budget het beste kan spenderen, u meet dit!

Blijf uw website testen.
Ook nadat u uw website heeft ontwikkeld voor uw doelgroep en uw doelstellingen is het belangrijk om altijd te blijven testen. Ook al is een internetbureau nog zo goed, een perfecte website is nooit in 1 keer gerealiseerd. Alleen door middel van a/b, multivariate en usabillity tests, en een kritische blik kan de website verder worden verbeterd. Wijzig afbeeldingen, teksten en of de structuur van uw website en bekijk of het uw doelstellingen ondersteunt. En onthoud: uw website is pas af als elke bezoeker die binnenkomt converteert.

Heeft u liever een extern bedrijf die de online marketing activiteiten voor uw bedrijf verzorgt? Taal&Digitaal kan u helpen bij uw online marketing.