Bedrijfspagina van Facebook

Wij zien dat Facebook momenteel door ondernemers steeds vaker wordt ingezet om (potentiële) klanten te benaderen met acties, informatie en nieuws. Soms gebeurt dit op de juiste manier, maar vaak gaat het bij de eerste stap al mis.

Waar gaat het mis?

Veel mensen maken voor hun bedrijf een nieuw Facebook-account aan. Dit is echter niet de bedoeling. Een Facebook-account symboliseert een persoon en niet een bedrijf. Facebook geeft je naast het aanmaken van een account de mogelijkheid om een bedrijfspagina aan te maken. Dit is dus geen account, maar een pagina die je met je persoonlijke account beheert. Voor het aanmaken van een bedrijfspagina heb je wel een persoonlijk Facebook-account nodig. 

Waarom een bedrijfspagina op Facebook

Een belangrijke reden om een bedrijfspagina aan te maken is omdat Facebook het simpelweg niet toestaat dat een organisatie een persoonlijk Facebook-account gebruikt. Het risico bestaat dat Facebook het account blokkeert en dat u daarmee uw opgebouwde berichten en contacten kwijt raakt.

Daarnaast biedt een Facebook bedrijfspagina een aantal voordelen ten opzichte van een persoonlijk Facebook-account. Zo kan een bedrijfspagina geliked worden en krijgt u inzicht in de statistieken. Zo kunt u zien hoeveel “Likes” uw bedrijfspagina heeft, maar kunt u ook zien wat het bereik is van de berichten die u heeft geplaatst en meer. De statistieken stellen u in staat om te meten wat uw acties opleveren en waar uw (potentiële) klanten interesse in hebben. Meer informatie over de mogelijkheden van een bedrijfspagina kunt u vinden op http://www.facebook.com/help/pages.

Stappenplan aanmaken bedrijfspagina

Dan nu het stappenplan voor het aanmaken van een Facebook bedrijfspagina. Hierbij gaan wij ervan uit dat u een persoonlijk Facebook-account heeft. Zo niet: http://www.facebook.com.

Wanneer u bent ingelogd gaat u naar: http://www.facebook.com/pages/create.php. Maak daar een keuze uit de 6 categorieën (waarschijnlijk Bedrijf, organisatie of instelling). Kies vervolgens uw sector uit, vul de bedrijfsnaam in en ga akkoord met de voorwaarden. In principe heeft u na deze stap een bedrijfspagina aangemaakt.

Vervolgens moet u een foto uploaden, algemene informatie over uw bedrijf invoeren en een Facebook-webadres aanmaken.

U krijgt nu een kleine rondleiding door de mogelijkheden van Facebook. Daarna is het zaak om uw pagina zo volledig mogelijk in te vullen.

Maak gebruik van de mogelijkheden van Facebook. Nodig vrienden/familie/collega’s uit om de pagina te “Liken”, hou ze op de hoogte van acties en het laatste nieuws en maak promotie voor uw facebook pagina.

En nu?

Vanaf nu is het belangrijk dat u uw Facebook bedrijfspagina onderhoudt en (zo nu en dan) de statistieken analyseert. Reageer op vragen en laat (potentiële) klanten weten wat er speelt. Op deze manier creeërt u betrokkenheid bij uw klanten en zullen ze uw bedrijf wellicht aanraden bij hun eigen netwerk.

Nog snel even een aantal statistieken van Facebook

Facebook heeft meer dan 7 miljoen Nederlandse gebruikers en is de afgelopen 6 maanden met 1.062.280 gebruikers gegroeid! (bron: http://www.socialbakers.com/facebook-statistics/netherlands).

P.S. vergeet ons niet te “Liken” als u iets aan dit bericht heeft gehad!