10 tips voor een effectieve landingspagina

Wanneer we het hebben over bedrijfsvoering op het internet dan hebben we het over conversies. Of het nou gaat om een mailinglijst, nieuwe accounts, e-commerce aankopen of bezoektijd van een website.

Conversies maken of breken een online bedrijf. Geen wonder dus dat conversie-optimalisatie een aparte stroming binnen internet marketing is. Conversies verhogen op uw landingspagina's; hoe pakt u dat aan? Taal&Digitaal heeft voor u de 10 beste tips op een rijtje gezet:

  1. Testen
    Door landingspagina’s te testen kunt u achterhalen wat wel en niet werkt. Gebruik a/b-tests om de best scorende conversiepagina's te vinden en optimaliseer deze vervolgens op kleine onderdelen door middel van multivariate testing.
  2. Duidelijke titels
    Internetgebruikers scannen een landingspagina en willen binnen enkele seconden weten of de landingspagina relevant voor hun is. Door middel van heldere en pakkende koppen zorgt u ervoor dat internetgebruikers op uw landingspagina blijven. U moet in enkele zinnen kunnen omschrijven wat u doet en welk voordeel de bezoeker hierbij heeft.
  3. Goede content
    Goede content is een absolute must voor landingspagina's. U wilt de bezoeker door een bepaald proces heen leiden en zult daarom ook gebruik moeten maken van aansporende teksten die niet alleen de bezoeker aanspreken maar ook gunstig zijn voor de zoekmachines.
  4. ‘Fuik’-strategie
    Ontwerp een landingspagina met slechts 1 doel voor ogen. Zorg ervoor dat gebruikers niet kunnen kiezen tussen verschillende opties. Het is beter om voor elk te behalen doel een aparte landingspagina te maken. Meerdere keuzes leiden tot verwarring en verwarring werkt drempelverhogend.
  5. Vraag niet meer persoonsgegevens dan nodig
    Veel bedrijven vragen nog steeds te veel gegevens van hun bezoekers. Dit leidt tot een verkleint conversiepercentage.
  6. Boven de vouw
    Zorg dat alle belangrijke informatie en alle call-to-actions boven de `fold` zijn weergegeven. Met de `fold` bedoelen we bovenste gedeelte van de website waarvoor u niet hoeft te scrollen in uw internetbrowser.
  7. Gebruik foto's van personen
    Vertrouwen is een grote factor in conversie-optimalisatie. Het plaatsen van persoon foto's op uw landingspagina kan zorgen voor betere resultaten. Het bedrijf 37signals plaatste persoonsfoto's op hun landingspagina en vergrote hun conversie met 102.5% (bron: http://37signals.com/svn/posts/2991-behind-the-scenes-ab-testing-part-3-final).
  8. Video's
    Video's op landingspagina's zijn een sterk middel om het aantal conversies te verhogen.
  9. Sociale goedkeuring
    Gebruik Twitter, Facebook en LinkedIn. Wanneer bezoekers een beslissing moeten nemen willen ze informatie over andere mensen die met u in zee zijn gegaan. Zorg dat u uw sociale kanalen vermeldt op uw landingspagina's.
  10. Relevantie
    Elke internetgebruiker wil dat een webpagina relevant voor hem is. Door relevante landingspagina's te maken voor verschillende soorten inbound-kanalen, zorgt u ervoor dat internetgebruikers zich op de juiste plek voelen en sneller overgaan tot conversie.

De meest waardevolle tip die wij kunnen meegeven is het testen van elk stukje van de website en het vervolgens te verfijnen op basis van de resultaten om het hierna weer te testen en te verfijnen. Optimalisatie van uw website is een altijd doorlopend proces. Totdat u met uw website van elke bezoeker een klant maakt ben u nooit klaar met optimaliseren.